Wednesday, July 8, 2009

dAkWaH TiAda HeNti

Islam adalah agama dakwah. Salah satu intipati dari ajaran Islam ialah memerintahkan umatnya untuk berdakwah, yakni mengajak manusia kepada jalan Allah (tauhid) dengan bijaksana dan berhikmah . Mengambil berat terhadap dakwah jugalah yang menjadi trademark seorang mukmin sejati. ertinya, orang mukmin yang cuai terhadap dakwah bererti bukan mukmin sejati. Bahkan Allah Ta’ala memuji perlakuan mulia ini dalam firmanNya:

وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلاَ مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh dan berkata: “Sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim” (QS Fushshilat [41]: 33)
Dalam ayat lain Allah Swt. memerintahkan kepada hamba-hambaNya untuk berdakwah. Seperti dalam firmanNya:

ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ
“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik.” (QS an-Nahl [16]: 125)

Menyeru kepada yang ma’ruf dan mencegah dari perbuatan mungkar merupakan identiti seseorang muslim. Itu sebabnya, Islam begitu dinamis. Buktinya, mampu mencapai hingga sepertiga planet bumi ini. Itu ertinya, hampir seluruh penghuni daratan di dunia ini pernah hidup bersama Islam. Betul, ketika kita belajar ilmu alam atau geografi, disebutkan bahawa dunia ini terdiri dari sepertiga daratan dan dua pertiga lautan. Subhanallah, inilah prestasi hebat para pendahulu kita. Itu karena mereka memiliki semangat yang tinggi untuk menegakkan kalimat “tauhid” di bumi ini dan punya kemahuan untuk menyebarkan dakwah dan jihad. Sesuai dengan seruan Allah Swt.:

وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ
“Dan perangilah mereka itu, hingga tidak ada fitnah lagi dan (hingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah.” (QS al-Baqarah [2]: 193)

Kini, zaman sudah pun berubah, kemajuan sains dan teknologi telah pun berkembang pesat..jadi,pendekatan dakwah juga mestilah berubah seiring dengan perkembangan pesat sains dan teknologi...gunakan mean teknologi ini untuk menyampaikan perkara kebaikan sesama kita walaupun satu ayat ni....
Kesimpulannya, sama-sama la kita mengajak sesama kita untuk melakukan perkara kebaikaan dan meninggalkan keburukan....
jumpa lagi di lain nukilan....
"Ingat Allah Senyum Sokmo"
"DAKWAH TIADA HENTI"

No comments:

Post a Comment